Monday, March 18, 2013

Kepada perokok, paras rendah vitamin D undang kanser


Penyelidikan terkini yang diterbitkan di dalam jurnal "Clinical Chemistry" menunjukkan bahawa penurunan tahap vitamin D boleh mendorong perokok untuk mengidap kanser yang berkaitan dengan tembakau. Di Amerika Syarikat sahaja, dalam setahun, jumlah kematian disebabkan merokok lebih tinggi berbanding HIV, dadah, alkohol, kecederaan kenderaan bermotor, bunuh diri, dan pembunuhan. Ia adalah faktor utama penyebab untuk sekurang-kurangnya 30% daripada semua kematian akibat kanser, dan boleh membawa kepada pelbagai jenis kanser, termasuk pundi kencing, serviks, kepala esophageal, dan leher, buah pinggang, hati, paru-paru, pankreas, dan perut, serta leukemia mieloid. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat, perbelanjaan penjagaan kesihatan dan kerugian produktiviti disebabkan merokok adalah kira-kira $ 193 bilion setahun.


Menurut kajian Afzal et al. (2013), tahap plasma vitamin D yang diukur  dalam sampel darah yang diperolehi dalam tahun 1981-1983 daripada 10,000 Danes daripada penduduk umum. Keputusan ini menunjukkan buat pertama kalinya bahawa risiko kanser berkaitan tembakau dikaitkan dengan kepekatan vitamin D yang lebih rendah. Data juga menunjukkan bahawa bahan kimia asap tembakau boleh mempengaruhi metabolisme vitamin D dan fungsinya, manakala vitamin D sebaliknya boleh mengubahsuai kekarsinogenan kimia asap tembakau. Jika penyelidikan lanjut mengesahkan ini, ia akan menjadi konsisten dengan kajian sebelum ini menunjukkan kesan anti-tumorigenic vitamin D derivatif, serta korelasi kekurangan vitamin D dengan keadaan menggalakkan pembentukan kanser dan meningkat kecenderungan asap tembakau karsinogen. Menariknya, tahap vitamin D rendah  tidak berkaitan dengan risiko jenis kanser yang lain.

"Analisis kami menunjukkan bahawa perkaitan antara kepekatan plasma vitamin D yang lebih rendah dan risiko yang lebih tinggi kanser mungkin didorong oleh kanser berkaitan tembakau yang belum pernah dilaporkan sebelum ini," kata penulis Borge G. Nordestgaard, MD, DMSc, dalam kajian ini. "Ini adalah penting untuk kajian pada masa depan untuk menyiasat kaitan antara plasma vitamin D dan risiko kanser."

Rujukan:

S. Afzal, S.E. Bojesen, B.G. Nordestgaard. Low Plasma 25-Hydroxyvitamin D and Risk of Tobacco-Related CancerClinical Chemistry, 2013; DOI:10.1373/clinchem.2012.201939

No comments:

Post a Comment