Sunday, March 31, 2013

Imbasan otak mungkin boleh ramal kelakuan jenayah

Satu kajian baru yang dijalankan oleh Rangkaian Penyelidikan Minda di Albuquerque menunjukkan bahawa neuroimaging data boleh meramalkan kemungkinan sama ada penjenayah akan mengulangi kesalahan setelah bebas dari penjara.

Kertas kajian yang akan disiarkan dalam Prosiding National Academy of Sciences, mengkaji tingkah laku impulsif dan antisosial yang berpusat pada anterior cingulate cortex (ACC), bahagian otak yang berurusan dengan mengawal tingkah laku dan impulsiviti.

Kajian ini menunjukkan bahawa penghuni (penjara) dengan aktiviti cingulate anterior agak rendah adalah dua kali ganda berkemungkinan mengulangi kesalahan daripada penghuni dengan aktiviti otak tinggi di ACC.

"Penemuan ini mempunyai kesan yang amat ketara untuk masa depan, bagaimana masyarakat kita menghadapi isu keadilan pesalah dan jenayah," kata Dr Kent A. Kiehl, yang merupakan pengarang kanan pada kajian dan pengarah pengimejan mudah alih di MRN dan Profesor bersekutu Psikologi di University of New Mexico. "Bukan sahaja kajian ini memberikan kita alat untuk meramalkan dan mengenalpasti individu penjenayah yang boleh mengulangi kesalahan dan yang mana tidak akan mengulangi kesalahan, ia juga menyediakan laluan kepada penyelesaian kepada pesalah (menerusi terapi pemulihan) dengan itu mengurangkan risiko untuk melakukan jenayah.

Kajian empat tahun ini telah disokong oleh geran dari Institut Penyalahgunaan Dadah Kebangsaan (Nida), Institut Kebangsaan Kesihatan Mental (NIMH), dan dana perintis oleh D. John dan Catherine T. MacArthur Foundation Law dan Neurosains Projek. Kajian ini telah dijalankan dengan kerjasama Jabatan koreksi New Mexico.

Rujukan:

E. Aharoni, G. M. Vincent, C. L. Harenski, V. D. Calhoun, W. Sinnott-Armstrong, M. S. Gazzaniga, K. A. Kiehl. Neuroprediction of future rearrestProceedings of the National Academy of Sciences, 2013.


Emmm...teringat cerita seperti "Minority Report". Saya ada menonton cerita tersebut, agak tidak masuk akal jika diambil dalam konteks keseluruhan cerita. Mungkin ramalan boleh dibuat, tetapi hanyalah sebahagian, tidaklah 100% tepat.



Bila saya teliti jalan cerita dan visual efek dan pengambaran filem "Minority Report" terlalu banyak pula anasir-anasir "Illuminati" dan simbolisme dajjal.




No comments:

Post a Comment