Wednesday, March 20, 2013

Mukus perut khinzir @ babi pun hendak dikomersilkan


Saintis melaporkan bahawa mukus lapisan perut khinzir, iaitu sumber yang banyak "mucins" sedang dipertimbangkan untuk kegunaan sebagai agen anti-virus di dalam formula bayi (susu tepung formula?) dan untuk kegunaan dalam kebersihan peribadi dan produk pengguna yang lain untuk melindungi terhadap pelbagai jangkitan virus.

Kajian mereka muncul dalam jurnal "Biomacromolecules". Dalam laporan itu, Katharina Ribbeck dan rakan-rakan telah membawa kepada pertimbangan mucin, komponen utama mukus, untuk digunakan sebagai agen anti-virus dalam pelbagai produk. Walau bagaimanapun, sumber-sumber sedia ada mucins, seperti susu ibu, tidak boleh memberikan kuantiti untuk menampung skala industri manakala sejumlah besar mukus wujud dalam lapisan perut khinzir.

Mereka mendapati bahawa lendir khinzir adalah berkesan menyekat pelbagai virus, dari strain influenza virus HPV manusia, yang dikaitkan dengan kanser serviks. Mereka melaporkan bahawa mucins khinzir boleh ditambah kepada ubat gigi, ubat kumur, salap luka dan pelincir kemaluan untuk melindungi terhadap jangkitan virus. "Kami membayangkan mucins gastrik babi akan menjanjikan komponen antiviral untuk aplikasi masa depan bioperubatan," kata laporan itu.

Rujukan:

Oliver Lieleg, Corinna Lieleg, Jesse Bloom, Christopher B Buck, Katharina Ribbeck. Mucin biopolymers as broad-spectrum antiviral agentsBiomacromolecules, 2012; : 120404120302006 DOI: 10.1021/bm3001292

No comments:

Post a Comment