Sunday, January 12, 2014

Sentiasa bersyukur

Salam sekalian, 

Kita selalu diingatkan untuk sentiasa atau selalu bersyukur, tahu tak kalian, bagaimana dan apa itu sebenarnya syukur. Kalian, jika ikut pada pandangan diri ini, syukur itu mudah hadir jika kita melihat apa yang di bawah kita atau apa yang kita miliki dan orang lain tidak miliki, nah kalian akan mengetahui apa itu syukur. Jika kita bersyukur, Allah akan sayang kita, bila Allah sayang kita, segala keperluan, saya ulang sekali lagi, KEPERLUAN kita akan dipenuhi. Apa yang kita berkehendak, kalian boleh juga capainya, tetapi perlulah berusaha dengan sabar dan tidak tersasar daripada syariat dan sunnatullah. Kata-kata berikut mungkin boleh membantu kalian untuk belajar erti bersyukur antaranya:

1) "Harga petrol naik lagi, apalah kerajaan ini tak tahu ke rakyat sedang merana!, tengok negara lain yang lebih mundur dari kita tetapi mampu menawarkan harga yang lebih rendah", jika kita bersyukur kita haruskan mengatakan ini, "tak apalah, sabar, ada rakyat dinegara lain lebih mahal minyaknya, bahkan lebih sengsara kehidupan mereka daripada kita".

2) "Apalah ayah ini, tak adil pada anak-anak", jika kita bersyukur, kita sepatutnya berkata begini, "syukur, walau ayah begitu begini, tapi kita masih ada lagi ayah, boleh lagi panggil ayah, sesetengah kita tiada lagi ayah, anak yatim, yatim piatu".

3) "pemimpin perosak, tak adil", jika kita bersabar dan bersyukur, kita patut kata begini, "bersyukur kita, kerana pemimpin kita masih lagi mampu berusaha menyediakan suasana yang aman untuk kita berekonomi, beribadah, bermasyarakat, ada lagi sesetengah negara yang Allah kurniakan pemimpin yang cukup zalim, rakyatnya hidup tertekan, tertindas, tiada makanan, minuman, tempat tinggal yang sempurna, peperangan, kekacauan di sana-sini".

Makanya, bersyukurlah kita, jalanilah kehidupan dengan kesabaran, orang yang sabar pasti Allah bantu, mungkin satu masa nanti Allah kurniakan kita pemimpin dan kehidupan yang kita kehendaki dan senangi, berkat daripada usaha dan kesabaran kita, inshaAllah.

Apa-apa yang berlaku disekeliling kita adalah petanda, Allah ingin menguji hambaNya.
 

No comments:

Post a Comment